Jeg er ny. Angst + skizotypi

Skriv en præsentation af dig selv. Måske har du en baggrund som andre kan identificere sig med?
Besvar
Ihvarh

Jeg er ny. Angst + skizotypi

Indlæg af Ihvarh » 17 mar 2012 16:34

Hej,

Jeg har haft diagnosen skizotypi i et par år, og nu har jeg så også fået diagnosen angst, selvom jeg nok egentlig har haft det i flere år. Jeg havde engang depression + angst, men jeg troede egentlig det var overstået. Og så alligevel overraskede det mig ikke så meget, da jeg psykiateren nævnte angst i torsdags. Jeg tager tager 10 mg abilify mod min skizotypi og nu starter jeg på mandag på zoloft mod min angst. Starter på 50 mg, men skal nok op på 150 mg. Jeg er skeptisk, for jeg tog andre antidepressiva i forbindelse med min depression, og det virkede ikke særligt godt. Men nu prøver jeg, og hvis jeg ikke kan holde det ud, så stopper jeg igen. Skal også have spurgt min psykiater om der findes noget gruppeterapi for angstramte her i Århus, og det regner jeg da med, der gør.

Min psykiater kom ikke nærmere ind på de forskellige typer angst, hun kaldte det grundlæggende angst, så jeg går ud fra hun mente generaliseret angst. I hvert fald er jeg bange ret meget af tiden. Når jeg er ude af min lejlighed er jeg bange for at dø. Bange for at blive overfaldet, kørt ned, køre galt, falde ned fra høje steder osv., hele tiden. Når jeg er hjemme, er jeg bange for indbrud, lige så snart jeg kan høre noget uden for døren. Jeg kan også blive blive bange for usandsynlige ting som zombier og jordens undergang (ved godt, det lyder åndssvagt) nok til, at jeg ikke tør kigge ud af vinduet og egentlig bare sidder i sengen og græder. Jeg føler mig fuldstændig latterlig, og alligevel så bange for at dø. Jeg tør ikke bruge min cykel, fordi jeg er sikker på, jeg bliver kørt ned. Jeg bliver bange, når jeg sidder i en bil på motorvejen, jeg kan virkelig ikke lide farten. Hvis jeg skal besøge nogen, er jeg bange for, at de er døde, når jeg når frem. Det samme, hvis jeg prøver at ringe til nogen, der ikke tager deres telefon. Eller hvis nogen skal besøge mig og er lidt forsinkede...

Jeg er glad for, der findes et forum som dette, da det er svært at snakke med folk om min skizotypi, da mange ikke har hørt om det. Men nu kan jeg i det mindste gå et sted hen med min angst, hvor folk forstår, hvad jeg snakker om.

Hvis nogen herinde sidder med de samme to diagnoser eller har samme form for angst og er bange for de samme ting, så må I meget gerne skrive :)

Eva

Besvar