Det holder aldrig op...

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
lilleT

Det holder aldrig op...

Indlæg af lilleT » 20 okt 2018 16:40

Jeg har været væk fra forumet længe, ja i flere år. Jeg havde en god periode på nogle år, hvor jeg ikke var særlig plaget af sygdomsangst, men nu skal jeg da lige love for at den er tilbage for fuld styrke...

I rigtig lang tid har jeg været meget bange for brystkræft, og jeg kan slet ikke slippe tanken...

I januar 2017 fandt jeg en knude i brystet. Min læge mente ikke at det var alvorligt, men sendte mig alligevel til mammografi. Der var en fedtknude, så intet alvorligt. Allerede i midten af juni 2017 syntes jeg at der var noget igen. Jeg kunne dog godt regne ud at der jo ikke var noget når en mammografi 4 1/2 måned tidligere ikke havde vist noget, men jeg kunne jo ikke slippe tanken alligevel, så jeg gik og undersøgte brystet konstant, og i september gik jeg til lægen. Hun sagde at det var helt utænkeligt at der kunne være noget allerede og fik mig nogenlunde beroliget.

I november fik jeg foretaget en brystreduktion pga store bryster og størrelsesforskel som gav rygproblemer.
Normalt skal man have foretaget en mammografi inden, men det ville de ikke lave når jeg havde fået en i januar.
Operationen gik fint, men efter sådan en operation er der selvfølgelig noget hævelse og det hele føle anderledes, så allerede et par uger efter var den gal igen, og jeg var ved lægen igen fordi jeg syntes at jeg kunne mærke noget.
Han mente dog at jeg skulle slappe af og se tiden an, det hele føltes normalt sagde han, og han kaldte på en kollega der gav en second opinion, og hun sagde nøjagtig det samme.
Jeg troede selvfølgelig ikke på dem og i marts 2018 var jeg ved lægen igen (en 3. læge, jeg er i et stort lægehus)

Hun sagde det samme som de to andre, men sendte mig alligevel til mammografi via kræftpakken, for at berolige mig - ikke fordi hun var bekymret.

Det var ikke noget at se, og jeg var rolig i et par måneder, men derefter begyndte tanken at komme snigende igen. Jeg har dog kunnet slå den ud af hovedet, men nu synes jeg at der er noget igen, og den sidste uge har jeg brugt en masse tid på at tjekke mine bryster flere gange dagligt.

Selv den knude som jeg havde for snart to år siden som jeg ved er en ufarlig fedtknude, har jeg fået overbevist mig selv om er en kræftknude. Og SELVFØLGELIG er det ikke det, og alt det andet jeg mærker er heller ikke, det kan jeg helt rationelt godt se, men alligevel fylder det alt alt for meget, og jeg er så træt af det her vanvid.

Jeg kunne jo godt gå til lægen IGEN, men jeg ved jo også at der ikke går mere end et par måneder før jeg igen tror at jeg har brystkræft...

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre, det her er bare ikke til at holde ud... 🤪

lilleT

Re: Det holder aldrig op...

Indlæg af lilleT » 29 nov 2018 17:11

Jeg var ved lægen for 14 dage siden. Hun mærkede det hele godt igennem, men mente ikke at der var grund til yderligere undersøgelser. Så jeg var ok rolig i en uges tid, men nu er jeg igen helt ude af mig selv af angst. :(
Jeg synes at man "ser" brystkræft overalt, det er virkelig min Aller største frygt. Og nu er en ung kollega lige død af det, det er så frygteligt.

Selvom min læge ikke kan mærke noget og jeg fik mammografi for 8-9 måneder siden har jeg fået overbevist mig selv om at de må have overset det.

Jeg hader at være bange hele tiden

Besvar