Jeg er bange for at have kræft

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
Søs
Geografisk sted: København S

Jeg er bange for at have kræft

Indlæg af Søs » 30 okt 2003 17:53

Hej............. Jeg er en pige/kvinde på 34 år der må siges at lide af sygdomsangst, ja det håber jeg da det er. Jeg har et halvt års tid gået og prøvet på at tage mig sammen til at gå til hudlæge med mine skønhedspletter. Jeg har ingen der væsker eller bløder. Der er nogle enkelte der klør. En på maven er det ligesom om at der er noget indenunder. Jeg er aktiv bruger af min psykolog, og det vi gennemgår derinde er for tiden meget hårdt. Jeg får tit ondt i maven, denne onde i maven, kan sagtens være den smerte jeg tror der stammer fra mine skønhedspletter. Min kæreste fik konstateret hudkræft i torsdags, ikke en farlig kræft, men alligevel, det kunne jeg godt have undværet. Og siden da har jeg været så bange for min egen hud. Jeg skal op til hudlægen imorgen fredag, og jeg er godt nok nervøs. Samtidig for det ikke skal være løgn har jeg de sidste 14 dage haft nogle sår i min næse, og var til øre næse halslæge idag, og fik en podning, der får jeg svar på mandag. Gaaab. Jeg er slet ikke typen der gider at høre på folk som kun kan tale om sygdom, og jeg dyrker absolut heller ikke sygdom når det gælder mig selv. Er der en der kender til at have det sådan, som jeg har beskrevet :roll: så skriv endelig til mig. Hilsen Søs

dimar
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af dimar » 30 okt 2003 23:47

Hej Søs Jeg er en kvinde på 40 år og jeg ved godt hvordan du har det. Hver gang jeg høre om nogen der fejler noget og hvis jeg hører om symptomerne, ja så tror jeg at jeg fejler det samme og synes også at jeg mærker de samme symptomer i min krop. Det er sgu belastende. Jeg skal til at gå til psykolog for det er ikke til at leve med i længden selvom jeg har haft det sådan i mange år, men jeg synes det bliver værrer og værrer. Dog vil jeg også lige sige at jeg HAR også nogle forskellige "rigtige" sygdomme som så selvfølgelig ikke gør det nemmere.....Men jeg tror på at vi kan blive sygdomstankerne kvit.... så det er "bare" om at tage fat om det nu når du jo går hos psykologen.... Good luck Hilsen Dimar :D

Søs
Geografisk sted: København S

Indlæg af Søs » 31 okt 2003 15:24

Hej igen............. Er ikke til at "skyde igennem" har lige været oppe hos hudlægen, alle mine skønhedspletter så tilforladelige ud :lol: aldrig i mit liv tror jeg at jeg har været så bange. Håber ikke det vil gentage sig. Go weekend til alle Søs

CK

Indlæg af CK » 01 nov 2003 10:23

Hejsa. Det glæder mig at se at der er kommet enkelte indlæg under dette emne, for jeg vidste ikke helt hvordan jeg skulle starte selv. Jeg er en 31 årig kvinde der selv lider af sygdomsangst og har gjort det i mange år, jeg husker det helt tilbage fra jeg var 18. Dengang var det som jeg ser beskrevet her også når jeg så noget i tv eller hørte det i radio eller lign. Min læge beskrev det som værende psykosomatisk, dvs at man ved hjælp af psyken "fremkalder" givne symptomer på egen krop. Dengang kunne jeg altid finde et eller andet symptom at blive bange for. Og tro mig....jeg blev hunderæd...så ræd at jeg måtte opsøge lidt af hvert :wink: , og endte med at komme i samtaleterapi hos en psykiater som da også hjalp mig, selvom jeg synes det hele så håbløst ud. Jeg har nu i 10 år levet et "normalt" liv med alle de små skavanker et menneske nu har, dog uden at være angst...lige indtil for nylig...der vendte det hele tilbage... For at gøre en lang historie kort...så er sygdomsangsten tilbage...denne gang føler jeg at mit hjerte kunne stoppe hvert sekund, føler ligefrem smerterne der stråler ud...men ak ja...dette er jo bare et produkt af mine tanker, men hold op hvor er det svært når man ikke bare kan sige det til sig selv og blive det kvit :? Jeg har så meget mere at fortælle, men dette skulle jo ikke blive nogen roman...hvis du sidder derude og har lyst til at tale om det at have sygdomsangst, er du meget velkommen til at skrive, selv kunne jeg godt mangle en at tale med om det. Fortsat god dag til alle
CK

mette-stoevring
Geografisk sted: støvring-Ålborg

Angst

Indlæg af mette-stoevring » 03 nov 2003 14:43

Hej t. alle jeg kan se der sider derude, ligesom jeg selv.Forbistrede angst. hader den! Jeg er en Q på 46, som lider af panikangst, tilsyneladende uden nogen udefrakommende årsag, ved aldrig hvor og hvornår og hvorfor den kommer!Skulle nogen af jer der sidder der ude og har det ligesom jeg, have lyst t. en snak, så er min mail lagt ind. Kærlig hilsen Mette

Besvar