Risiko for hjertestop ved de såkaldte "lykkepiller"

Spørgsmål eller egne erfaringer med medicinsk behandling af angst og panik.
Besvar
Jan Projekt Smørhul

Risiko for hjertestop ved de såkaldte "lykkepiller"

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 21 jun 2012 13:24

Hej.

Noget tyder på, at Cipramil kan øge risikoen for hjertestop.

Jeg har derfor været i kontakt med IRF - Institut for Rationel Farmakoterapi. Det er det, som jeg kalder en "rimelig pålidelig kilde". Så vidt jeg husker hører IRF under Lægemiddelstyrelsen.

De har givet mig følgende svar.

IRF skriver, at på baggrund af undersøgelsen kan det ikke afvises, at Cipramil/CItalopram kan øge risikoen for hjertestop. Risikoen er dog lille. Desuden er undersøgelsen forbundet med en del begrænsninger i måden undersøgelsen er lavet på.

IRF mener ikke, at Cipralex - med den nuværende viden - øger risikoen for hjertestop. Og det synes jeg jo er enormt interessant, da Cipralex er en videudvikling af Cipramil.

Andre typer af SSRI-medicin kan - så vidt man ved - ikke øge risiko for hjertestop. Undersøgelsen fandt kun en forøget risiko for Cipramil.

Jeg skal heller ikke være bange for at tage mine 40 mg dagligt af Seroxat/Paroxetin, der er af SSRI-typen. Det er jo beroligende for mig at vide.

M.h.t. SNRI er det kun Efexor / Venlafacin, som man har kigget på i undersøgelsen. Der fandt man ikke øget risiko for hjertestop. Det andet mærke - eller de andre mærker - af SNRI er ikke undersøgt.

IRF har desuden givet mit et interessant link til en artikel, som Sundhedsstyrelsen har skrevet.

Linket er: http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/topic ... ca-og-ssri.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Jan Projekt Smørhul

Re: Risiko for hjertestop ved de såkaldte "lykkepiller"

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 01 jul 2012 08:28

Hej.

Jeg har modtaget svar fra Lægemiddel- og Sundhedsstyrelsen.

De siger, at man skal snakke med sin egen læge, hvis man er bekymret for at tage medicinen på baggund af den nye undersøgelse.

Og så skriver de ordret: "Det er meget svært på baggrund af en undersøgelse at udtale sig om et præparat har en højere risiko for en specifik bivirkning i forhold til et andet".

Det var så, hvad myndighederne havde at sige.

Jeg ved, at Lundbeck lavede en videreudvikling af Cipramil. Producenten fjernede groft sagt halvdelen af molekylet eller molekylerne. Den nyere pille, der blev godkendt, kan man jo kalde en slags "Cipramil Verson 2". Jeg kan ikke huske, hvad den hedder. Men det er måske den Cipralex.

OCD-foreningen, Angstfforeningen og Psykiatrifonden har alle meddelt mig, at de ikke kan svare på mine spørgsmål. Æv.

www.ocd-foreningen.dk

www.psykiatrifonden.dk

Venlig hilsen
Jan, Projekt S og T

Brugeravatar
Asada

Indlæg af Asada » 01 sep 2012 19:26

Hej Jan

Du har ikke hørt mere fra myndighederne vel??

Jan Projekt Smørhul

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 28 sep 2012 00:58

Hej Asada.

Undskyld at jeg først får svaret nu. Men jeg har bl.a haft store problemer med at komme ind, så jeg kunne skrive her igen.

Nej, jeg har ikke hørt mere fra myndighederne.

Jeg skrev iøvrigt også til Raben Rosenberg, som arbejder et relevant sted. Jeg kan ikke huske, hvad stedet hed.

Men han har endnu ikke svaret, hvis han da overhovedet gør det.

Min læge svarede mig, at der ikke skulle være nogle problemer med Seroxat/Paroxetin. (Det er dem, som jeg tager).

Venlig hilsen
Jan, Projekt Smørhul

Besvar