medicin mod panikangst og social fobi

Spørgsmål eller egne erfaringer med medicinsk behandling af angst og panik.
Besvar
Lilli
Geografisk sted: vestsjælland

medicin mod panikangst og social fobi

Indlæg af Lilli » 18 feb 2006 22:09

Er der nogen som ved hvad medicin er bedst mod panikangst og social fobi, og hvor man ikke sveder så meget af????????
Har før været i behandling med Efexor 150 mg. (depot) men svedte utrolig meget af det.
Jeg er en alenemor på 37 år, har 1 barn på 10 år
Jeg har depressioner, Panikangst og socialforbi,
Jeg søger nogle ligestillede som mig selv og gerne nogle at skrive sammen med.

Bukowski
Geografisk sted: NordSjælland

Indlæg af Bukowski » 18 feb 2006 22:24

Hej....

Selv for jeg Cipralex og har ikke de store bivirkninger af det. Kun nogle små som jeg nemt kan leve med. Men der er forskel på hvordan personer, reagere på de forskellige "lykkepiller" og du skal huske på at med tiden aftager bivirkningerne også..

Om Cipralex er bedre end Efexor ved jeg ikke, fordi Efexor virker ved at regulere på et andet stof samtidig med serotonin...Cipralexen fjerner for mit vedkommede ikke angstenanfaldene helt, men næsten

Mvh
S

Bine
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Bine » 18 feb 2006 22:48

Hej

Jeg får også Cipralex mod min social og panik angst og synes det fungere godt.
Når jeg er ude bliver jeg ikke så angst som før (før cipralex) og det gør også at alle de andre medvirkende symptomer til angstanfaldene er dæmpet, f.eks det med at svede, svimmelhed osv. '

Men det er nok forskelligt fra person til person hvordan man reagere på det...

Knus fra Bine
Bine

Lilli

tak for svaret

Indlæg af Lilli » 18 feb 2006 23:02

Tak for svarene. det er jo rart at høre hvordan andre midler virker.
det eneste minus jeg har ved efexor er at jeg sveder så det er udholdelig.

Jan Projekt Smørhul
Geografisk sted: Sorø

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 19 feb 2006 00:12

Hej. :wink:

Bukowski skriver: "Om Cipralex er bedre end Efexor ved jeg ikke, fordi Efexor virker ved at regulere på et andet stof samtidig med serotonin".

Det er rigtigt.

Der er 2 grupper af de såkaldte "Lykkepiller".

Den ene gruppe er SSRI-medicin. Det er "1-i-1"-piller, som primært kun påvirker et stof;nemlig serotonin. Til denne gruppe hører Seroxat, Cipramil m.m.

Den anden gruppe er SNRI-medicin. Det er "2-i-1"-piller, der primært både påvirker serotonin og nor-adrenalin. I denne gruppe findes Efexor. Så vidt jeg husker, hører Cymbalta også med til denne gruppe, men lige nu og her kan jeg ikke huske det helt.

Førhen har jeg altid ment, at Efexor må være bedre end de andre såkaldte "lykkepiller", da Efexor primært påvirker både serotonin og nor-adrenalin fremfor kun serotonin.

Idag har jeg skiftet mening. Jeg tror ikke altid, at det er en fordel at påvirke det andet stof; nor-adrenalin. Det er nemlig langt mere nuanceret end det, som jeg førhen har lagt op til. Hos nogle personer kan en påvirkning af nor-adrenalin måske gøre mere skade end gavn (?). Måske er Efexor bedre egnet til depression end til behandling af panikangst (?). Nor-adrenalin skulle jo være et "aktiverende" stof. Jeg ved det ikke. Og jeg tror heller ikke, at ens almindelige læger ved det.

Derfor må mit råd være, at en psykiater vurderer, om du bør tage "2-i-1"-pillen Efexor, der primært påvirker både serotonin og nor-adrenalin, eller "1-i-1"-piller som Seroxat, Cipramil m.m., der primært kun påvirker serotonin.

Så som sagt har jeg skiftet mening. Jeg tror ikke altid, at Efexor er bedre end de andre såkaldte "lykkepiller". Idag tror jeg, at Efexor i visse tilfælde kan være dårligere.

Man kan gå ind på Lægemiddelstyrelsens produktresume og se, hvad de forskellige såkaldte "lykkepiller" er godkendt til.

Så vidt jeg husker, er alle de såkaldte "lykkepiller" ikke godkendt til alle angstformer.

Bukowski
Geografisk sted: NordSjælland

Indlæg af Bukowski » 19 feb 2006 11:11

Det lyder til du har sat dig ind i emnet Jan. Jeg er heller ikke meget for at prøve Efexor, bla. fordi bivirkninger er større, flere og jeg hørt de kan give "ekstra" hjerteslag...

Men kender du eller har du pøvet en "lykkepille" som er god for generaliserende angst. Cipralexen fjerner ikke helt min angst og alprazolam er krævet sådan ca. hver 3 eller 4 dag. Ikke fordi jeg er afhængig af dem, men ville gerne slippe dem helt...

Lilli

Efexor

Indlæg af Lilli » 19 feb 2006 13:47

For mig har Efexor ikke givet ekstra hjerteslag, de eneste bivirkninger har kun været at man sveder uhyr meget af dem.

Jan Projekt Smørhul
Geografisk sted: Sorø

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 20 feb 2006 11:56

Hej igen. :wink:

1. SNRI VERSUS SSRI:

For snart 1½ år siden spurgte jeg flere fagfolk, om jeg ikke kunne supplere min Seroxat, der primært påvirker serotonin, med et andet middel, der primært påvirker nor-adrenalin. (Det andet middel hed vist noget i retning af Edronax, tror jeg).

Ved at kombinere Seroxat med det andet middel ville jeg jo påvirke både serotonin og nor-adrenalin. Jeg ville derfor kunne få en virkning, der mindede om "2-i-1"-pillen Efexor.

Efter snak med flere fagfolk opgav jeg denne ide.

Og Jes Gerlach fra Psykiatrifonden svarede mig, at ren noradrenalin-stimulation kan måske aktivere angst.

At Jes Gerlach fra Psykiatrifonden siger dette, betyder jo ikke, at man skal være bange for at tage Efexor. Efexor giver jo ikke en ren noradrenalin-stimulation, da der jo også sker en påvirkning af serotonin. Så Efexor er vel god nok. Ellers var Efexor vel ikke blevet godkendt mod en eller flere angstformer (?).

Min helt egen og personlige konklusion er idag følgende:

Vi mennesker er forskellige. Derfor må behandlingen også være individuel.

Så for nogle personer vil påvirkningen af nor-adrenalin være en god ide. De må så vælge Efexor eller lignende midler fra SNRI-gruppen.

For andre personer vil påvirkning af nor-adrenalin være dårlig. De må så væge Seroxat, Cipramil m.m. fra SSRI-gruppen.

Og for resten af personerne er det hip som hap, om man vælger SSRI eller SNRI.

Derfor kan man måske ikke sige, om Efexor (SNRI) er bedre - eller dårligere - end Seroxat (SSRI). Det må komme an på en prøve og på din psykiaters vurdering.

Dog ville jeg personligt ikke prøve Efexor mod anfald af panikangst, hvis Efexor ikke er godkendt mod dette på Lægemiddelstyrelsens produktresume. (Jeg kan ikke huske hvilke angstformer, som Efexor er godkendt mod. Man kan selv gå ind på Lægemiddelstyrelsens produktresume for at tjekke).

Ligeledes kan det vel tænkes, at Efexor er langt mere effektiv end de andre såkaldte "lykkepiller" mod angstformen X, mens Efexor er meget dårligere end de andre midler mod angstformen Y.

Jeg ved det ikkke. Men det er ihvertfald sådan, at jeg tænker idag.

2. BUKOWSKI:

Hej Bukowski. Nej, jeg kan desværre ikke hjælpe dig og give dig et godt svar.

Det eneste, som jeg kan sige - som du uden al tvivl selv ved - er, at du skal passe på med at tage "benzoer" (medicin af sovepille/stesolid-typen). Men det har lægen vel fortalt dig, da han gav dig Tafil/Alprox.

En læge på Angstklinikken på Rigshospitalet fortalte mig, at nogle folk tager alt for lave mængder af de såkaldte "lykkepiller". På denne klinik bruger de nogle gange 80-100 mg af Seroxat, selvom maximum-mængden er på 60 mg.

Jeg har ikke viden nok til at kunne vurdere, om det er en god eller dårlig ide. Måske vil det være en god ide at prøve en MEGET højere mængde af Cipralex end du tager. Måske ikke. Jeg ved det ikke.

Hvis du lider af allergi, vil antihistaminet Atarax måske være godt for dig. Det virker jo både på nogle angstformer og nogle allergiformer. Det kan måske være et forsøg hver.

Jeg er ikke fagmand, så det eneste råd, jeg vil give dig er: Hvis du ikke allerede har været i kontakt med en psykiater, vil jeg foreslå dig at få en tid hos sådan en. (Desværre kan der vist være meget ventetid).

Psykiateren ved langt mere end den almindelige læge, der - efter min mening - tit kun kan rådgive på "lykkepille-niveau". Den almindelige læge LEGER nogle gange psykiater. Deres mangelfulde rådgivning giver jeg ikke længere noget for. Det vil jeg ikke spises af med. (Retfærdigvis skal det siges, at den almindelige læge nogle gange er nødt til at rådgive om angst-medicin, da der vist kan være lang ventetid hos en psykiater).

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til bare lidt.

Sara
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Sara » 17 jun 2006 01:19

Altså, er jeg den eneste her der tager alprox/alproxolam som daglig medicin?

Jeg synes altid folk nævner det som noget man tager når man har et anfald, eller i en dag eller to. Jeg får det der hedder en vedligeholdelses dosis....tre piller om dagen hvor den anbefalede dosis er mellem 1-2 mg i hver pille. jeg tager selv kun 0,25-0,50 mg tre gange dagligt, men jeg synes de virker godt!

Jeg har bare hørt nogen negative udtalelser om de piller....og tænker at i måske ved noget jeg ikke gør :roll:

Please....ingen lange artikler og uhyggelige citater (tør dårligt læse brugsvejledningen)

:shock:

mulse

Indlæg af mulse » 03 jul 2006 14:11

hej :)
jeg er 22 og har haft angst i ca. 4 år...
I starten da jeg begyndte at blive syg, fik jeg fontex. jeg blev meget fraværende af dem og ekstremt glemsom i starten, men efter en uge- 14 dage begyndte de at hjælpe mig.
efter noget tid forsøgte jeg mig med alternativ behandling og blev anbefalet at stoppe med medicin, som jeg så gjorde. jeg blev meget syg igen og blev en dag kørt til psykoloisk skadestue i århus. Der sagde de at fontex tager meget lang tid om at forlade kroppen og at de som regl ikke anbefalede den form for medicin. der imod sagde de at jeg skulle få en recept på zoloft som også hedder setralin. de piller har jeg taget de sidste 2 år og har ikke haft nogle bivirkninger. de har hjulpet mig, så måske skulle du prøve dem :)

held og lykke :D

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 10 jul 2006 08:49

Hej Alle

Lilli:
Jeg har kun erfaring med Seroxat, der også hedder Paroxetin. Syntes ikke jeg sveder meget af den. (Men når jeg motionerer sveder jeg virkeligt meget - underligt). Lige inden jeg kom i behandling for socialangst var jeg også begyndt at få panikangst anfald. Syntes at dette præperat er godt men har søvnproblemer (som jeg ikke havde før) og problemer med sex.

Jan:
Det at læger skal lege psykiater er også noget jeg har lagt mærke til. Det er irriterende når de skal spille så satans kloge. Hvorfor indrømmer de ikke bare at de ikke ved så meget om Angst? :evil:
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

frkfrom
Geografisk sted: aarhus

Indlæg af frkfrom » 14 aug 2006 14:32

Sara skrev:Altså, er jeg den eneste her der tager alprox/alproxolam som daglig medicin?

Jeg synes altid folk nævner det som noget man tager når man har et anfald, eller i en dag eller to. Jeg får det der hedder en vedligeholdelses dosis....tre piller om dagen hvor den anbefalede dosis er mellem 1-2 mg i hver pille. jeg tager selv kun 0,25-0,50 mg tre gange dagligt, men jeg synes de virker godt!

Jeg har bare hørt nogen negative udtalelser om de piller....og tænker at i måske ved noget jeg ikke gør :roll:

Please....ingen lange artikler og uhyggelige citater (tør dårligt læse brugsvejledningen)

:shock:
hejsa
jeg får også alprazolam og har fået dem dagligt i 15 år,det eneste jeg er kommet frem til er at de ikke virker så godt når man har taget dem så længe og så at de kan være svære at stoppe med igen.jeg får også samtidlig cipramil..
hilsen frkfrom

anne lise

Re: medicin mod panikangst og social fobi

Indlæg af anne lise » 06 mar 2011 11:31

jeg fik fik som 29-årig stress efter to børnefødsle,rmed angst,fobier,panik.kom i effektiv medicinbehandling,som 50-årig fik jeg depression efter selvvalgt skilsmisse og alle symtomerne kom tilbage,er nu på antidepressiv medicin resten af livet.I en lang periode mellem de to sygdomme fik jeg "hjertekvababelse":ekstra hjerteslag ,manglende hjerteslag,hurtige hjerteslag,hårde hjerteslag o.sv 0.s.v.Dette var utrolig indvaliderende,det kom når jeg cyklede,gik ture,hang tøj op,gjorde rent,kom ud i kulden,gik op ad trapper,når jeg ville sove.Jeg har siddet sammenkrøbet på gulvet og ikke turdet røre mig,var igennem mange undersøgelser,prøvede megen medicin .INTET HJALP .SÅ læste jeg i et blad om en 78-årig mand der ringede til sin læge ,14 dage efter han havde besøgt ham ,for at spørge hvorfor han havde anbefalet ham at drikke hvidtjørnete,for det havde han glemt.HVordan går det med hjertekvababelsen,?sagde lægen.Den var væk.Jeg drak 1 krus hvidtjørnete om aftenen,efter en uge var der mindre anfald,efter 14 dage var de væk.Det er nu 7 år siden. der har ingen været siden.Købes i Matas 34kr til 14 dage.Jeg kan bedst lide det afkølet. Håber andre er lige så heldige.Anne lise:

Besvar