Egoet og mit forsøg på at træne det væk

Her kan du stille spørgsmål og fortælle om dine erfaringer med alle former for terapi
Besvar
Afstand
Geografisk sted: København

Egoet og mit forsøg på at træne det væk

Indlæg af Afstand » 01 jun 2009 12:31

Har du endnu ikke læst om egoet, så kan jeg anbefale dig at gøre det.

Så du bliver bevidst om det og muligvis endda begynder at arbejde med det.

Jeg har i en stor del af mit liv, lidt af Social Fobi.

I dag lider jeg ikke mere af SF og arbejder nu med at træne min social fobiske adfærd væk og tillære mig en ny adfærd, der ikke er indrammet i angst.

En af de utrolig mange faktorer, der til sidst fik indflydelse på at jeg blev i stand til at komme af med Social Fobien - blev min interesse for egoet og dets indflydelse på angst.

Efter at havde læst ganske lidt i en bog om egoet, gik det op for mig at der både var mange indfaldsvinkler til det, men osse at det som dynamik skabte angst. Ja, ligefrem producerede frygt i mig.

Frygt skabt af mit egos ønske om at slå til i tilværelsen.

Frygt skabt af mit egos behov for at konstant føle sig accepteret af andre. En accept der - i andres selskab - altid kom forud for min egen accept.

Jeg begyndte derfor på et tidspunkt at tage mig selv i IKKE at forsøge og leve op til andre når jeg befandt mig i deres selskab.

Jeg forsøgte at være mig selv. Altså den jeg var når jeg var hjemme - uden andres selskab.

Det forsøg...eller de forsøg må jeg hellere skrive, da der var mange af dem, med mange fejlforsøg, gjorde at jeg til sidst begyndte at lægge mindre mærke til hvordan andre opfattede mig.

Det bevirkede at jeg således stille og roligt, trin efter trin (det var virkelig en proces med ét trin af gangen), fik overskud til at rent faktisk at slappe mere af i andres selskab. Noget jeg har prøvet en del gange nu - i privaten såvel som i byen.

I dag, den 1. Juni 2009, hvor jeg skriver dette her, ser jeg tilbage på samme tidspunkt sidste år og oplever en gigantisk forskel på hvor jeg er i mit liv.

Ikke at tingene er rosenrøde eller noget i den dur, men de er heller ikke formørkede mere. Der er lys forude, lys som jeg kan se.

Og ikke at jeg har fået fuldstændig bugt med mit ego, men jeg er undervejs til det.

For modsat sidste år på netop dette samme tidspunkt, er jeg nu bevidst om min situation og besluttet på at fortsætte med at ændre den.

Afstanden til målet er så meget kortere i dag og efter så mange år med pine og lidelse, er det faktum ganske enkelt, dejligt.

Bedste hilsner og god første Juni
Afstand
Uge 39 2008 var den uge jeg fandt ud af at jeg led af social fobi. Min rejse med denne lede ven strækker sig tilbage til et uvist tidspunkt år 2000. Muligvis 1999.

trætafangst
Geografisk sted: Vejle

Egoet

Indlæg af trætafangst » 04 jun 2009 10:57

Du skriver om vi har læst om Egoet ?

Er det en bog eller ?

Det lyder som om det har hjulpet dig rigtigt meget, så del endelig "guldkornet" med os andre.

Håber din bedring går den rigtige vej og du kan nyde sommeren.
:wink:

Jeg lider af panikangst.

Afstand
Geografisk sted: København

Indlæg af Afstand » 04 jun 2009 17:06

Ja jeg gik ganske enkelt på biblioteket og spurgte en bibliotekar om hvilke bøger de havde om egoet.

På den måde fik jeg en mindre stak af hvilke jeg valgte een ud (kan ikke huske titlen) som beskrev egoet udfra vestlig og østlig logik.

Bogen var altså opbygget efter en række forskellige kapitler omkring forskellige syn på egoet.

Grundlæggende - så vidt jeg forstod - var det fælles grundlag for både vestlig og østlig tankegang, at egoet var noget man skulle forsøge at frigøre sig fra, da angst og negativitet i helhed udsprang fra det.
Uge 39 2008 var den uge jeg fandt ud af at jeg led af social fobi. Min rejse med denne lede ven strækker sig tilbage til et uvist tidspunkt år 2000. Muligvis 1999.

Martin Christensen

Indlæg af Martin Christensen » 12 jul 2009 16:56

Hej

Ja kan virkelig anbefale at lære sig selv rigtigt at kende ;-) Giv slip på illusionerne som "EGOET" skaber (bla angst og en MASSE andre iillusioner) ved at læse f.eks:

Ernest Holm Svendsen "Nærvær"

Echart Tollé "Lev i nuets kraft"
Echart Tollè "En ny jord"

Med kærlig nærværende hilsen :-)
Martin

Martin Christensen

Indlæg af Martin Christensen » 10 aug 2009 09:13

Du skriver "egoet er noget man skal forsøge at frigøre sig fra,"

Kan sagtens følge dig - du kan bare ikke frigøre dig fra det, det ville kræve en slags præstation. Du kan kun acceptere egoet og forstå egoets mekanismer og dermed opleve din sande identitet - den BEVIDSTHED du i virkeligheden er og som ikke er en illusion.

Kh Martin

Besvar