Bedste behandling mod panikangst og mild OCD

Her kan du stille spørgsmål og fortælle om dine erfaringer med alle former for terapi
Besvar
AngelicaClaire

Bedste behandling mod panikangst og mild OCD

Indlæg af AngelicaClaire » 09 feb 2012 23:09

Ja, som overskriften.. Hvad er jeres erfaringer med behandlingsmetoder og hvad kan i anbefale.

Jeg er 16 år gammel og føler allerede jeg er tæt på at give op med alt det her angst. Jeg føler ikke at jeg komme nogle vegne. Min psykolog har jeg måtte skifte pga. manglende tillid, og lige nu sidder jeg bare fast i en ond cirkel som jeg ikke rigtig kan komme ud af.. Så alle jer som fandt en måde at blive raske på igen, hvad gjorde i?

Mvh. Angelica

LittlePrincess

Re: Bedste behandling mod panikangst og mild OCD

Indlæg af LittlePrincess » 15 jun 2012 17:49

Hej Angelica,
Ja - jeg har prøvet en del terapi for generaliseret angst og panikangst. Kognitiv terapi er den form alle anbefaler og det prøvede jeg længe - men det som var bedst for mig var en nyere variant kaldet ACT (forkortelse for "Acceptance and Commitment Therapy"). ACT er en terapiform som handler om hvordan man kan reagere mindre på angst og mere på det liv man ønsker sig. Os der har angst prøver almindeligvis at gøre alt for at holde den væk fra os. Når vi udmattes af det (for det slider på en) så har vi en tendens til at synke helt ned i angsten og smelte sammen med den. Det er der hvor man nærmest er deprimeret. Målet i den behandling jeg taler om, er at være i kontakt med alt man nu oplever (herunder angst) uden at være styret og domineret af det. Den psykolog som jeg går hos har skrevet en rigtig god og let introduktionsbog til ACT, som jeg kan anbefale dig, hvis du er interesseret i at vide mere (du kan få den på biblioteket evt). Forfatteren er Ole Taggaard og bogen hedder "Introduktion til ACT" fra Dansk Psykologisk Forlag.
Jeg håber at det er brugbart for dig.
Du skal ikke finde dig i et liv styret af angst :)

Solstrålehilsen fra
LittlePrincess :D

Besvar