Jeg har angst!

Her kan du skrive om det at være ung og have angst
Besvar
L-egebjerg-H

Jeg har angst!

Indlæg af L-egebjerg-H » 15 sep 2010 10:46

Hej jeg er en pige på 15 år, der snart har haft angst i ca et års tid. jeg kan derfor ikke gå ud af min egen hoveddør uden af blive helt angst. det er et meget stort problem for mig da det styrer hele mit liv. jeg går til psykolog og får medicin. siden jeg var 11 - 12 år har jeg været tilknyttet til forskellige hospitaler, jeg startede med at komme på rigshospitalet da jeg havde en tumor i min mave. det var ikke kræft, men jeg går regelmæssigt til undersøgelser for at være sikker. der har været så meget andet. måske det har en forbindelse med angsten - hvem ved?
jeg ser næsten ikke nogle af mine venner mere, jeg er bundet til mit hjem :( jeg føler mig meget alene med angsten. kunne godt bruge en at snakke med. :)

Tigerdyr

Re: Jeg har angst!

Indlæg af Tigerdyr » 15 sep 2010 22:04

Hej :D

Jeg vil gerne snakke med dig, og håber også at jeg kan hjælpe dig lidt på vej. Jeg syntes det er en god ide at du går hos en psykolog, som kan give dig nogle teknikker, som hjælper dig med din angst.
Jeg har selv været isoleret i mit eget hjem, og jeg holdte til sidst op med at se mine venner, og det kan jeg bestemt ikke anbefale. Jeg var også angst for at gå ud af min hoveddør, og jeg havde svært ved at være sammen med andre mennesker. Nu kender jeg ikke rigtig grunden til at du bliver indenfor i dit hjem, hvad det er der gør dig så angst ved at forlade dit hjem.
Hvis du har lyst, er du meget velkommen til at skrive :D

Mvh. Tigerdyr

L-egebjerg-H

Indlæg af L-egebjerg-H » 16 sep 2010 08:32

hej igen. :) det med min angst er faktisk ikke noget med at jeg ikke kan lide at være med andre mennesker. jeg tror at lige så snart jeg står udenfor an døren at jeg skal tisse og jeg er lige ved det. jeg hyperventilere og bliver rigtig dårlig. selvom jeg lige har været på toilettet flere gange inden jeg skal ud. og jeg kan under ingen omstændigheder tage nogle steder hen hvor jeg ikke ved om der er et toilet, selvom folk siger at det er der. i starten var det kun når jeg kørte i tog men så blev det med bus, bil og ja bare at gå. jeg er også begyndt at få virkelig triste tanker om ikke at være her mere. hjernen kører bare på højtryk 24/7.

Mvh. L-egebjerg-H :)

Tigerdyr

Indlæg af Tigerdyr » 16 sep 2010 22:24

Hej :D

Det som jeg tror du tænker, det er at du er angst for at skulle tisse og så ikke kan komme på et toilet. Hvis man bor inden i byen, hvor der er butikker eller restauranter, så kan du altid få lov at låne et toilet der. Og hvis du bor langt ude på landet, så kan man faktisk altid sætte sig ned og tisse inde bag en busk eller noget andet, og som mand står man og tisser bag et træ, så du har altid mulighed for at gå på et toilet et sted. Selvfølgelig er det ikke rart at sidde bag en busk og tisse når man er en pige eller kvinde, men det kan altså lade sig gøre. Forleden dag kørte jeg i min bil forbi et bus stoppested , ude på landet, og der stod sørme en ung kvinde som var ved at tage sine bukser på, fordi hun havde været nødt til at tisse omme bag ved bus skuret, måske jeg så vil foretrække at tage mine bukser på inden man går frem fra sit skjul :D
Så det du skal spørge dig selv om lige nu.....det er....hvad er det værste der kunne ske hvis du skulle tisse, enten ude på landet, i byen,i en bus, eller bil eller en gåtur.??

Mine gæt ville være.....det er ubehageligt...man skal finde et sted at tisse(og det kan man jo altid som jeg lige har beskrevet)...man kan holde ind til siden i bilen, og bussen stopper jo også lige pludselig.....men det er dig selv der skal spørge dig selv....hvad er det værste der kunne ske, og hvad ville jeg så gøre hvis jeg skulle tisse under en gåtur, køretur, bussen....

Det at du hyperventilere, det er helt normalt når man er angst.
Det som vil hjælpe dig, det er at du siger til dig selv....nu er det mig der bestemmer. Du skal træne og træne i at gå ud af din hoveddør. Når du så gør det, så vil der komme en masse tanker om at du skal tisse eller hvad nu hvis der ikke er et toilet.....og til de tanker siger du.....Hvad gjorde jeg før jeg fik angst....der gik du bare ud af døren uden at tænke over det, så det har jeg også tænkt mig at gøre nu....og så vil man normalt blive angst og måske begynde at hyperventilere....og der skal du stå og mærke alle de fornemmelser der kommer....også selvom det er ubehageligt....bare mærke angsten, lægge mærke til alle tankerne der kommer og går...uden at du gør noget ved tankerne(for tanker er kun tanker, ikke virkelighed)...og så koncentrerer du dig om at trække vejret stille og roligt....tæl til 5 - 6 stykker når du trækker vejret ind, og det samme når du puster ud....hvis du gør det, vil din angst stille og roligt begynde at blive mindre og mindre. Hvis du gør det hver gang du går ud af din hoveddør, vil alle de tanker som du har omkring det om du kan komme på et toilet......stille og roligt begynde at aftage....angst tankerne forsvinder....

Jeg håber du vil prøve at følge mit råd, og jeg håber ikke at det jeg skriver lyder alt for skørt :D

Skriv endelig hvis du har brug for det.

Mvh. Tigerdyr

Besvar