Uligevægtigheder

Dette er mødestedet, hvor journalister og studerende kan efterlyse angste til interviews/programmer/rapporter osv. Ved at hjælpe journalisterne og de studerende er du med til at udbrede viden og aftabuisere angstlidelser.

Besvar
Leif Bruun
Geografisk sted: Jelling
Kontakt:

Uligevægtigheder

Indlæg af Leif Bruun » 25 feb 2010 15:21

Uligevægtigheder

Over 400.000 danskere spiser lykkepiller. For få år siden var det 200.000. Om få år er der garanteret langt flere end i dag. For lykkepillespiserne er kun toppen af isbjerget. Langt de fleste danskere lider af psykiske uligevægtigheder. Også mange af dem der siger, de ikke gør. De har blot vænnet sig til uligevægtighederne som en naturlig del af livet.

Ud fra disse overvældende kendsgerninger kan man med god ret tillade sig at postulere, at der er store huller i vores viden om den menneskelige psyke, at mulighederne for at forhindre uligevægtighederne i at opstå er nærmest ikke eksisterende, og at de psykologiske værktøjer til at genska-be ligevægten ikke er særlig effektive.
Det må være enormt frustrerende for de psykologiske forskere, at deres store viden ikke fører frem til noget mere brugbart. Man skulle tro, at de nærmest er desperate efter at få nye input, der kan bringe deres tanke-mønstre ud i andre baner, så de kan komme videre.

Men det er de ikke. Det er i hvert fald min erfaring. Gennem 10 år har jeg igen og igen forsøgt at få afsat et par gode idéer - helt gratis . Men det er aldrig lykkedes. Dyb tavshed er den almindeligste tilbagemelding. Et par venlige afvisninger er det vildeste, jeg har opnået.

Og ja, jeg tror selv på, at jeg har gjort nogle opdagelser om den menne-skelige psyke, der kan gøre en forskel på ovenstående elendigheder. Og ja, jeg har forklaret dem i et enkelt og letforståeligt sprog. Og ja, alt hvad jeg beskæftiger mig med, ligger indenfor - eller i hvert fald i direkte for-længelse af - de i almindelighed anerkendte psykologiske forståelser.

Men jeg er da ikke i tvivl om, at min teknisk trænede maskinmesterhjerne udtrykker sig væsentlig anderledes, end hvad de psykologiske eksperter er vant til. Og at det er en væsentlig forhindring. Men jeg er nu engang nødt til at udtrykke mig, som den jeg er, og som jeg selv forstår sammen-hængene.
Faktisk er jeg overbevist om, at det også er denne forskel, der gør, at jeg har haft en anden indfaldsvinkel til den menneskelige psyke - da jeg af nød, blev nødt til at interessere mig for mine egne uligevægtigheder - og dermed er kommet frem til nogle nye forståelser.

Hvad er det så, jeg har at byde på? Ja, det kan du blive klogere på her: http://leifbr.dk

Besvar