Lindring af knugen i maven

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.
Besvar
jokum

Lindring af knugen i maven

Indlæg af jokum » 12 jan 2017 15:13

Hej,

Jeg har efterhånden kommet til den erkendelse, at mit primære angstsymptom er forbundet med ubehag i maven - gerne en form for intens knugen. Det kommer også til udtryk på andre måder, f.eks. ved kvalme om morgenen. Op til en stressende begivenhed kan jeg kaste op flere dage i forvejen. Det er gerne i forbindelse med at forberede mig til eksamen, hvor jeg eksempelvis har aftalt med mig selv at sætte mig ned og forberede mig - denne her “nu er det nu”-følelse, i samspil med det tomme papir foran mig, der på en eller anden måde over de efterfølgende dage skal udformes til en grundig forberedelse, skaber simpelthen trang til at kaste op.

Generelt, men selvfølgelig mere udpræget i stressede perioder, får jeg ofte nogle jag eller stik i maven, hvis mine tanker strejfer noget, jeg ikke umiddelbart kan overskue konsekvensen af, eller som bare er præget af usikkerhed. Det kan være jeg har besvaret en opgave ifbm. skolen, som jeg læser igennem og får en hurtig tanke om, at jeg måske har glemt noget. Så er det helt sikkert, at der kommer et intenst jag i maven. Det er et respons, der bliver mere automatisk og hurtigere til at udløse, hvis jeg er i en stressende periode.

Op til en stressende begivenhed kan jeg også få ondt i maven, når jeg f.eks. spiser aftensmad. Det er som om maden kan sætte gang i angstresponset ved at maven bliver stimuleret. Det har jeg nu også efterfølgende læst kan ske - det er bare ikke før nu, at jeg lægger mærke til det på egen krop.

Knugen i maven som følge af angst er på ingen måde nyt formig, og jeg har haft angst lige så længe jeg kan huske. Det nye er, at jeg er opsat på at eksperimentere med måder, hvorpå angst, som det kommer til udtryk i maven, måske kan lindres.

Derfor skriver jeg her i håb om at finde andre med erfaring angst med et stærkt element af mave-symptomer og erfaringer med måder, der kan berolige maven. Her tænker jeg eksempelvis teknikker eller kosttilskud.

Jeg har allerede eksperimenteret med åndedrættet og hvordan man kan aktivere det parasympatiske nervesystem med beroligende vejrtrækning. Det har været en blandet succes. Jeg tror, at i stressede perioder er maven så hårdt spændt, at det ikke hjælper, men på andre tidspunkter kan jeg godt få den dér lettede følelse, der gør, at maven slapper af. Det er dog kun lige indtil det næste stik i maven, hvorefter jeg aktivt skal forsøge at berolige den igen med vejrtrækningen.

Tak for hjælpen.

sminestine

Re: Lindring af knugen i maven

Indlæg af sminestine » 12 jun 2017 17:28

Hej med dig
Det med knugen i maven kender jeg godt. Dog er det aftagende PT. Jeg tror den kommer hvis jeg selv eller andre presser mig for meget. Jeg er de sidste par uge begyndt med, at tage et lille hvil midt på dagen og det har hjulpen lidt på det. Der ud over har jeg bedt kommune og hvem der ellers har presset mig om fred. Jeg bekymre mig generelt alt for meget og øver mig, at lade være.
Håber det gir lidt inspiration.
VH

Besvar