Antidepressivt/graviditet

Spørgsmål eller egne erfaringer med medicinsk behandling af angst og panik.
Besvar
Nuetskraft

Antidepressivt/graviditet

Indlæg af Nuetskraft » 08 feb 2011 21:57

Hej med jer,

Man hører så meget om, at kvinden ikke må tage antidepessivt ved graviditet, men hvad med manden? Jeg er en mand, der ønsker et barn på et tidspunkt og tager 15 mg Paroxetin/Hexal hver dag. Min tidligere kæreste ville ikke have barn med mig fordi jeg tog antidepressivt, hun var bange for det ville skade barnet. Jeg syntes efterhånden, at jeg er nede på et anstændig niveau. Og jeg føler ikke jeg kan komme længere ned p.t. Det kan selvfølgelig være jeg kan trappe helt ud og måske prøve noget naturmedicin på et tidspunkt? Jeg tænker specielt, hvis jeg finder en ny kæreste med samme holdning, som min forrige.

Er der nogle der har erfaringer med, at tage antidepressivt og har fået børn? Er der lavet nogle undersøgelser omkring det?

Håber meget på svar.

Mvh
Thomas

Mio

Re: Antidepressivt/graviditet

Indlæg af Mio » 17 mar 2011 10:34

Hej.
Det er godt nok lidt længe siden, du har skrevet det her spørgsmål, men alligevel.

Jeg har lige haft undervisning i farmakologi for et par uger siden (jeg læser til sygeplejerske) og dér fik vi at vide, at det faktisk kun gælder kvinder (der er vist nogle enkelte præparater, hvor mænd også skal være påpasselige, men det var underviseren ikke helt sikker på)..
Fosterets blod er adskilt fra moderens ved en membran, der kaldes placenta-sien. Denne "si" er gennemtrængelig for næsten alle lægemidler, så derfor når næsten al medicin til fosteret, hvis moderen tager det.
Man fraråder generelt gravide at spise medicin, for man har ikke mulighed for at teste præparater på gravide. Man tester det på drægtige dyr, men resultaterne kan desværre ikke altid overføres til mennesker (hvis du kender thalidomidkatastrofen fra starten af 60'erne, så ved du måske hvad problemet kan være).. Så selvom der ikke står på indlægssedlen, at et præparat ikke kan anvendes ved graviditet, så er det ikke nødvendigvis det samme som, at det ikke kan have foster-skadende effekt..

Ud fra det vil jeg umiddelbart mene, at der ikke burde være et problem for dig.. Men ellers så prøv at snak med din læge, om der er noget du skal være opmærksom på, hvis du gerne vil have børn? (:

Besvar