Efexor

Spørgsmål eller egne erfaringer med medicinsk behandling af angst og panik.
Besvar
jln

Efexor

Indlæg af jln » 26 apr 2011 13:15

Hej med Jer,

Jeg vil lige høre jeres erfaringer med Efexor. Jeg ligger selv og roder med noget generaliseret angst og også en anelse social angst. Her på det seneste har jeg været inde i en meget skidt periode, og jeg besluttede mig for at prøve Efexor. Jeg har tidligere prøvet lidt forskelligt som Cipralex, Akarin, Sertralin og Cymbalta. Umiddelbart efter jeg startede op på Efexor gik det voldsomt ned af bakke, og jeg endte med ikke at kunne sove i 3-4 dage, hvilket gjorde mig temmelig "sindsyg". Jeg endte så meget i panik, at jeg måtte en tur på skadestuen og have lidt beroligende for at kunne sove. Herefter begyndte jeg langsomt at kravle op at det mørke hul, men jeg er godt nok ikke på toppen endnu. Jeg har nu fået Efexor i lidt over 3 uger - er på 225 mg nu - men synes ikke rigtig det rykker igennem. Godt nok ligger jeg ikke "under dynen længere", og måske er jeg bare for utålmodig, men hvad er jeres erfaringer med Efexor og den tid der skal til før at det "sætter ind"? Og mon jeg skal højere op i dosis? Jeg synes bare at høre, at Efexor er noget af det mest effektive og mest anvendte, så lad mig gerne høre jeres erfaringer og holdninger.

- J.

kriztina

Re: Efexor

Indlæg af kriztina » 13 maj 2011 07:22

hejsa.

ville bare lige høre om du er startet op på effexor??

knus kris

jln

Indlæg af jln » 13 maj 2011 09:00

Hej Kriz,

Ja, jeg er startet op på Efexor, og blev enig med min psykiater om at stige til først 300 mg. og derefter til fuld dosis på 375 mg., og nu kan jeg helt sikkert mærke en effekt. Det har ikke fjernet min angst - angsten ligger stadig og ulmer under huden, og viser stadig sit grimme ansigt. Jeg er nok kommet dertil, hvor medicinen for mit vedkommende (og med garanti også for de fleste andre) ikke alene kan fjerne min angst, men den kan være med til at give det ekstra overskud til, at man rent faktisk er i stand til at hænge sammen og arbejde med sin angst. Skal min angst væk - og det skal den! - så er det et stykke hårdt arbejde som jeg må ud i, og der har jeg koblet en psykolog på til at hjælpe mig med forskellige kognitive metoder og med at ændre tankemønste, og skal vi kalde det gamle dårlige vaner. Det er skide hamrende hårdt at skulle svare igen overfor angsten og hele tiden stå ansigt til ansigt, men det er DET der skal til fremfor at flygte og snige sig udenom - desværre. Flygter du, så styrker du bare angsten! Min psykolog og jeg har først lige fået fat i sagens kerne, så jeg er først lige begyndt at arbejde med det nu, så jeg har ikke mærket effekten af det endnu, men jeg tror på det er det rigtige - det fortæller al erfaring, litteratur og forskning altså.

Forøvrigt er jeg samtidigt startet på Remeron sammen med Efexoren. Remeron skal tages lige inden sengetid. Ud over serotoninen går det også ind og påvirker histaminen, hvorfor det er ret så søvndyssende - dog mest i starten. Bemærkelsesværdigt ved min oplevelse af Remeronen var, at jeg dagen efter havde det meget mystisk. Det var som om jeg var et andet menneske - ikke på en dårlig måde, men jeg havde en følelse af, at angsten var HELT forsvundet. Det varede dog desværre kun lige et par dage :?. Jeg tror dog at Remeronen har en god effekt på mig også, og på lidt længere sigt (4-6 uger) skulle den også have en angstdæmpende effekt. Det skal dog siges at appetitten ryger markant i vejret, så hvis man har tendenser til at tage på (...det har jeg heldigvis ikke) så ville jeg være varsom.

De mest udbredte bivirkninger ved Efexoren skulle være nattesved og svimmelture når man f.eks. hastigt går fra liggende til oprejst stilling. Begge af disse bivirkninger oplever jeg lidt af, men det er ikke noget der betyder noget.

Håber du kan bruge mit svar til noget - ellers skriv endelig! :-)

/J.

kriztina

Indlæg af kriztina » 16 maj 2011 12:07

hey igen

Vil lige hør om du også sveder ekstremt om natten tager også effexor nemlig og er på 225mg dagligt. Har virkelig koldsved og det er bare klamt og ødelægger min nattesøvn :(

knus kriz

jln

Indlæg af jln » 16 maj 2011 12:42

Ja, det gør jeg, men det varierer lidt. Jeg har lagt mærke til, at jeg får mere koldsved når jeg f.eks. er mere angst. Her den anden dag oplevede jeg det faktisk ret ekstremt - så meget at jeg lignede en der havde været i svømmehallen da jeg stod ud af sengen. ... og så ved jeg ikke med dig, men så fryser jeg mine tæer helt vildt samtidigt.

Det er ikke godt hvis din nattesøvn bliver ødelagt, for sove det skal man! Her er det at Remeron måske kan være en idé - men som sagt - man kan godt blive tyk af dem...

Besvar